Als een kind geen onderwijs op maat kan krijgen, om welke reden dan ook, is het slim een boek of iets achter de hand te houden, zodat een kind wel op het eigen niveau iets kan doen. Een soort doekje voor het bloeden.
Op verjaardagen geef ik zo ongeveer allerlei doekjes voor het bloeden. Daar bedoel ik mee: boeken en spellen die ze op school niet krijgen. Ik zou echter wensen dat ieder kind kreeg wat nodig is voor zijn of haar ontwikkeling. Daarom deel ik hier mijn lijstje:
misschien is een en ander ook via een bibliotheek of speelotheek verkrijgbaar.
Kinderuniversiteit uit Leuven
is een reeks boeken geworden inmiddels, en zoekend naar kinderuniversiteit kwam ik bij Tilburg terecht, waar de Universiteitsprofessoren over de vraag: "mag dat wel?" in allerlei vormen diep en wijs hebben nagedacht. Professoren in de stoel van opvoeder, daar moeten we nog even aan wennen, maar het is zo gek nog niet.
DNA voor kinderen is een hersenkraker voor slimmerikken.
Boeken van Toon Tellegen bevatten verhalen die geschreven zijn op een aangename humane manier. Het zijn verhalen over dieren waar de fijne omgang tussen mensen doorheen schijnt. Zijn het de gedetailleerde gevoelens die het zo prettig doen lezen ? of de vragen die de dieren zich stellen?
Ik zoek nog naar Waar was je Robert? van H. M. Enszenberger.
Abstracte spellen zijn voor iedereen moeilijk, al was ik teleurgesteld te merken dat een bepaald spel dat ik niet noemen zal niet moeilijk was voor mijn dochter. Ze is ietsje ouder...
Het weerwolvenspel kende ik al een tijdje, maar is nu lekker afgeprijsd en het is een spel dat het in groepen goed doet. Groepen zijn altijd anders, en dus is het spel ook altijd anders.
Tenslotte, houten puzzels kunnen moeilijk zijn. Kijk maar eens op deze site, dan zie je wat ik bedoel.
I love moeilijk.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Dat soort puzzels vind ik altijd ontmoedigend moeilijk. Echt voor slimme mensen, denk ik dan jaloers. (Intelligente mensen zijn gelukkiger, toch? Net als rijke mensen). Zou je er ook slim van kunnen wórden, als je het maar hard genoeg probeert?
Feuerstein heeft al duizenden keren meegemaakt dat kinderen en volwassenen slimmer worden van puzzels maken en vooral van denkstrategieën leren. Dus...
Post a Comment