Hoe zie ik het leesonderwijs in de toekomst?
Ik zie dat kinderen in de boekenkast zowel voor hun eigen subcultuur, of dit nu Hindoeisme, Filosofie of Ietsisme een verscheidenheid aan boeken in de kast kunnen vinden. Schoolbibliotheken zijn veel groter en veel diverser. Ook zijn er bijvoorbeeld veel meer boeken over psychologie of techniek in oplopende moeilijkheidsgraad en ook in verschillende talen. Ieder vakgebied heeft opstapboeken, zodat je als kleuter met diepgaandere interesse al verder kunt. Ieder kind kan op eigen niveau en behoefte instappen. Als er iets ontbreekt biedt internet uitkomst. E-boeken kunnen worden gedownload vanaf een centrale schoolbibliotheek. Kinderen hebben aan het eind van de basisschool een grote domeinkennis. "Ons doel is niet langer krampachtig een gelijkmatige ontwikkeling van denken en doen te bewerkstelligen. IM, intrinsieke motivatie is het huidige dogma, wat natuurlijk voordelen heeft boven hoe het vroeger ging, maar er zijn nieuwe problemen ontstaan zoals een nieuwe veel voorkomende vorm van deelgebiedfaalangst. Als we niet opletten, gaan kinderen het leerproces dat ze iets moeilijker vinden proberen te ontwijken. Het kost ons veel om dat te proberen aan te gaan." legt een leerbegeleider uit. Alle kinderen hebben aan het einde van de basisschool meer kennis dan nu en het komt nog zelden voor dat kinderen leesproblemen hebben. Het is ook opvallend dat er veel meer kinderen in andere talen lezen en op een niveau lezen dat nu als volwassen wordt bestempeld.
Wednesday, August 1, 2007
leesonderwijs in de toekomst of schrijfoefening non-fictie
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment