Monday, November 26, 2007

LAKS als de tovernaarsleerling

L.A.K.S. is de leerlingenvakbond die heeft opgeroepen tot een staking, wat vervolgens uit de hand liep. Het lijkt een beetje op het verhaal van de tovenaarsleerling, hij denkt dat hij zonder meester ook wel kan spelen met water. Vervolgens stroomt het water en heeft de leerling geen beheersing meer over het geheel. Het loopt uit de hand.

Vrijheid is een belangrijk goed in onze maatschappij, we willen dit goed niet wegsmijten met het badwater. Maar bij vrijheid, hoort verantwoordelijkheid en grenzen.

En blijkbaar is ergens iets mis gegaan met deze verantwoordlijkheid en met het respect voor grenzen.
De jongeren voelen zich niet gehinderd om spullen van anderen kapot te maken. Veel ouders zie ik reageren van: als dit mijn kind is, dan treed ik op. Deze ouders bieden hun kinderen grenzen. En dat is goed.

Mijn huis is soms een grote rommel, toch bied ik mijn kinderen grenzen. Ze mogen anderen al vanaf de dag dat ze geboren zijn geen pijn doen, ze moeten rechtvaardigheid oefenen. Dit gaat niet altijd vanzelf. Verder laat ik ze vrij in creativiteit en leren, maar niet in de openbare ruimte. Daar werk ik op afspraak, want daar mag je geen overlast veroorzaken.

Mijn prioriteit is het gedrag en de ontwikkeling van mijn kinderen, niet mijn huis. Ik bepleit het met warm maar streng bieden van grenzen.
Ik wil methode 1 van Gordon als er sprake is van grensovertredend gedrag bij kinderen onder de aandacht brengen. Methode 1 is ouderlijk gezag. Als een kind de straat op wil rennen voor een auto en de enige manier om het te weerhouden is een tik, dan geef je die. Alle verboden ten spijt. Daarna kun je gaan praten om herhaling te voorkomen.
Maar de meeste kinderen leren niet door één ervaring of één keer herhalen.
Ook een fout die ik gemaakt heb is denken dat iedereen leert door te praten. Dit is niet zo. Een heleboel jongeren leren door na te doen of te ervaren.

Toch denk ik juist doordat er zo'n massaal effect is aan de rol van de media. Heeft de media aanleiding gegeven tot dit gedrag door bepaald gedrag goed te keuren? Kinderen kijken en luisteren naar de media en gaan ernaar handelen.

Ouders, opvoeders, media en kinderen, neem je verantwoordelijkheid.

No comments: