Thursday, February 8, 2007

De weg naar meer bezoekers

Hoe trek je meer bezoekers naar een blog? Dat is een vraag die je veel ziet in blogs. Het eerste wat ik mij afvraag is of ik wel zoveel bezoekers wil. De eerste lijst waar ik op terecht kwam bleek er een met onprettige inhoud. Ik schreef mijzelf daar uit en reflecteerde. Wat wil ik met mijn blog? Ik wil mijn gedachten kwijt, ik ben nogal divergent en het uiten is de beste manier om rust in de bovenkamer te vinden. Ik wil ook graag gelezen worden en reacties lees ik ook graag. Het valt mij op dat ik meer reacties krijg op mijn Amerikaanse blog, dat is misschien een cultureel verschijnsel, of gewoon omdat er een grotere schaal is en je sneller door iemand gelezen wordt waar je een snaar bij raakt.
Mijn intentie is niet om mooi te schrijven, maar om gedachten te prikkelen. Misschien om in het superego te knoeien zoals je met een homp klei iets maakt. De creativiteit die zo weinig wordt aangesproken wakker te maken en daarmee het welbevinden te vergroten, zoiets dergelijks.
Zonder duidelijk de lijn te bewaken, heb ik toch aangegeven, dat meer bezoekers aantrekken, iets te maken heeft met de motivatie van de blogger. Die is onlosmakelijk verbonden met zijn identiteit, zijn stiel, wat hij toevoegt door te schrijven. De manier van denken is daar een onderdeel van. Is de blogger voorspelbaar, reproductief van stijl, of creatief? Persoonlijkheid bekennen is een belangrijk onderdeel van het binden van lezers, denk ik.
Meer bezoekers trekken is vooral belangrijk als je weet wat jouw doel is.
Als ik meer bezoekers zou willen, is het om te proberen of ik zonder les of programma's meer bezoekers trekken kan, gewoon enkel en alleen door middel van inhoud.
Ik kan nu al zeggen dat er drie wegen zijn die eruit springen, als het gaat om meer bezoekers naar een blog met inhoud te trekken: een forum waar je zelf met plezier aan deelneemt, google search, del.icio.us tags. Het bezoeken van blogs met ongeveer dezelfde onderwerpen is ook een goede manier, zo ook het naar elkaar linken. Dit is een wat langzamere manier, maar omdat je net iets anders met hetzelfde onderwerp bezig bent, inspireer je elkaar en lees je elkaar op een trouwe manier, wat ook weer merkbaar is in meer lezers. Je bouwt in feite aan een netwerk en prijst elkaars beste bijdragen aan.

No comments: