Saturday, March 8, 2008

Zinvolle zondag (1)

Zinvol onderwijs bestaat al, je hoeft het alleen nog te vinden.

Als het mis dreigt te gaan op de middelbare school, is er iets aan te doen. Er zijn scholen waar zinvol onderwijs wordt gegeven, waar kinderen genieten van onderwijsvernieuwing terwijl ze ook daadwerkelijk iets leren - zelfs meer dan iets. Echt, die scholen bestaan want ik ken er een aantal. Komende zondagen zal ik deze scholen bespreken.
Vandaag wil ik het e-boekje van Leren Leren nu onder de aandacht brengen. Deze denktank heeft een handig lijstje van 30 punten opgesteld. Ik heb hem even op pdf gelezen. De tips heb ik moeizaam geleerd en vaak te laat toegepast. Ik kan ze aanraden, sterker nog, ik heb er een paar op diverse forums voor ouders weleens aan andere ouders aangeraden.
Op de school waar mijn oudste zoon nu zit hoef ik er niet aan te trekken. Daar wordt de intrinsieke verantwoordelijkheid en initiatiefzin aangeboord en er wordt dagelijks op het leren gereflecteerd.

Zinvol onderwijs bestaat al, je hoeft allen nog maar de weg te vinden.

No comments: