Wednesday, October 17, 2007

Na de mensveroorzaakte rampen van de vorige eeuw ontstaat een herontdekking van de spiritualiteit als zingever en een nieuw soort therapie . De richting bepaal je zelf.

Het is niet voor niets dat een van mijn Amerikaanse blogvrienden uit de buurt van Gdansk roots heeft. Een plaats waar culturen elkaar ontmoeten. In deze post (engels) bespreekt hij 'Bildung' als de activiteit om jezelf op de bouwen met cultuur en kennis en uit te reiken naar een meer universele cultuur.

In dit artikel van Dirk Willem Postma wordt dit aangewend op kunsteducatie door film.

Wat je dan krijgt is een soort therapie die niet voorschrijft wat je denkbeelden zijn, maar die je door de bestaande denkkaders te geven laat reflecteren over waar je staat. Dit maakt een hoger niveau van zelfreflectie en zingeving toegankelijk. Deze cultuur wordt nu herontdekt.

Gek hè? als ik denk aan rijk, denk ik aan cultuur: kennis, onderwijs, boeken, spellen, uitvindingen, bijvoorbeeld een houten boot gemaakt door een Afrikaanse stam, een fiets gemaakt van ijzerdraad, een lied. De meeste kennis zit in de mensen zelf en wordt beter door rijping.

2 comments:

Hendrik said...

Als reactie op je reactie op mijn weblog (Filmverslaafd) moet ik zeggen dat het zich afspeelt in de Victoriaanse tijd, maar dan in een parallel universum, dus gedeeltelijk geschiedenis, gedeeltelijk fictie. De film raad ik voor beide genoemde groepen kinderen aan, omdat als je meer belezen bent, je veel zult herkennen uit Oud-Engelse boeken, maar er zit ook genoeg actie in om "gewone" kinderen te entertainen.
Ik hoop zo je vraag te hebben beantwoord!
Groetjes Maxim

Odile S said...

dankje voor je reactie Maxim, de ouders die hier komen lezen en ik waarderen jouw mening. Klinkt goed.
groet,
Odile