Wednesday, March 21, 2007

kwaliteitsonderwijs onderweg

In de bus kwam ik een buurjongen tegen, hij doet een technische opleiding en is er erg blij mee, want er wordt al in de eerste jaren door bedrijven een gunstig werkperspectief geboden. En wat als hij later onderwijs zou geven? Daar had hij nooit aan gedacht. Dat zou natuurlijk kunnen, als hij in de praktijk veel zou hebben geleerd. Wat voor vaardigheden zou je dan nodig hebben? Je zou goed moeten kunnen luisteren, geduld moeten hebben, maar ook gecontroleerd soms ongeduldig... Ik zag hem denken, hij vond het gesprek leuk. Toen vroeg ik of hij wat engels kende en gaf hem de titel van het boek: 'conceptual blockbusting'. Dat gaat over problemen oplossen in de praktijk, en dat is creativiteit. Het leek hem wel wat. Ik zei ook, dat hij niet alles hoeft te lezen, er staan hele leuke oplossingen van puzzels in. Ik zei ook, dat zijn meester het boek misschien nog niet kent. Wat heb ik nu weer in gang gezet...

No comments: