Sunday, March 4, 2007

technisch en alpha, betha, gamma

Technische problemen onderweg, wie kent ze niet. Ik was weer eens op reis in gedachten en voordat ik "Zen en de kunst van het motoronderhoud" in het engels las, was ik ervan overtuigd, dat ik alles kon, behalve met een boor werken. Want ik was wel een slimme meid, maar geen bètha.
Ja, ik vond natuurkunde en wiskunde mijn lievelingsvakken, en ik zaagde liever dan ik werkte met naald en draad. Al was het maar omdat ik mij verzette tegen het stereotype van de vrouw die het huishouden doet.
Maar ik hield verder wel veel van talen, boeken en gedichten.
Dus was ik een alpha.
Gisteravond vond ik een probleem op mijn pad... Het was een posting problem, moest ik eerst uitzoeken. Toch een alpha probleem? Het bleek gewoon op te lossen door de cache op te ruimen. Klaar, opgelost...
Psychologie is ook een gamma-wetenschap, omdat je zowel met taal veel doet als met bètha zaken om moet kunnen gaan, wat fysiologisch begrip hebben moet, behoorlijk wat begrip van de statistiek, om resultaten van onderzoek goed te kunnen interpreteren.

2 comments:

Rosalinde said...

Wat ik me van Zen vooral herinner is de moraal: niet vloeken en je project mollen, maar rustig bekijken wat er aan de hand is. Veel mannen zijn echter toch meer alpha dan je zou vermoeden, want ze hebben voor dat controleverlies gewoon een nieuw woord bedacht: 'krachttermen'. Dat klinkt net alsof je geconcentreerd met beleid je probleem oplost. Geraffineerd, he? Daar kunnen wij vrouwen nog wat van leren!

Odile S said...

over het project mollen... Heb je weleens buurman en buurman gezien?