Thursday, March 29, 2007

nadruk op het goede van verschillen

Als de weg door een stroomversnelling gaat, houd dan uw hoofd koel. Adem niet inhouden, maar gewoon doorgaan. Desnoods met aandacht erop letten. De weg door een stroomversnelling is verandering van vorm. Welke school is nu het beste? Toch maar bijzonder onderwijs, montessori, jenaplan of toch maar gewoon openbaar en klassikaal?
Welke vorm, als ik luister naar het verhaal van een jenaplan school, is het niet hetzelfde als bij een andere jenaplan school. De een legt nadruk op verschillen tussen mensen ~ de ander op de groep. Ik zoek nu naar verschil-acceptatie, variabilliteit. Waar mag er variabiliteit zijn?

1 comment:

Rosalinde said...

Verbazingwekkend hoe rustig je kunt worden van een stroomversnelling, of liever: van een schilderij met die naam. Beelden doen me vaak niet veel, maar dit beeld wel. Als ik beter in de slappe was zat, zou ik graag zo'n stroomversnelling aan de muur willen hebben...