Thursday, September 20, 2007

Gigerenzer intuïtie

Wie op donderdag 27 september a.s. in de buurt van Nijmegen is, kan overwegen daar een lezing van Gerd Gigerenzer over het belang van intuïtie te volgen. Aanleiding is het verschijnen van zijn boek: Van intuïtie naar inzicht - De intelligentie van het onbewuste.
Is intuïtie misschien echt de resultante van onze psychobiologische computerberekening zoals ik verzin? Jammer dat ik nog niet in de buurt woon. Lijkt mij leuk om dit met Rosalinde te bezoeken, zeker nu ze op een andere manier is gaan denken. Misschien kunnen we daar het mysterie van haar nieuwe denken ontrafelen. Wat jij, Rosalinde?

2 comments:

Rosalinde said...

Volgens mij kun je als individu weinig beginnen met een wetenschappelijke benadering van intuïtie. Mijn eigen intuïtie werkt in elk geval niet goed door slechte gewoontes (vooral de gewoonte om mijn intuïtie te wantrouwen) en te snel ratelende gedachten waardoor al gauw niet meer duidelijk is welke gedachte er het eerste was.

Ik vermoed dat je met intuïtie heel veel kan, maar ik vrees dat ik het bijna deprimerend zou vinden om dat te horen omdat ik nog zoveel puin moet ruimen voordat ik er bij kan.

Odile S said...

Hoi Rosalinde,

wantrouwen is inderdaad vaak een rem op denken in het algemeen zo ook angst. Ik weet niet wat Gigerenzer gaat zeggen, een verrassing.

Grappig dat jij intuïtie ziet als iets dat verstopt is onder puin. In mijn ervaring is het iets dat ik bouw en een resonante boventoon die door het gebouw klinkt, met puin en al.

In eerste instantie vreemd en bizar, naderhand volstrekt logisch vanuit een grotere, historische context.

Dat je puin moet ruimen voor je bij hetgeen komt je zoekt, een prachtig intuïtief beeld. Kun je het historisch plaatsen?