Sunday, January 28, 2007

Schrijf je fit

Verhalend schrijven is gezond, maar of het gezonder is dan gedichten schrijven? Het vergelijken van schrijvers van gedichten en schrijvers van verhalen lijkt mij een lastige zaak, immers, waarschijnlijk zijn er veel andere factoren die ervoor zorgen dat iemand een verhaal of een gedicht schrijft. Ik denk dan aan verschillen in persoonlijkheid, opleiding, achtergrond, ervaringen... Hoe weet je wat je vergelijkt?
Toch is de positieve invloed van verhalen schrijven op de gezondheid van de schrijvers iets dat mij bekend is vanuit therapieën. Het meemaken van traumatische ervaringen kun je beter wegschrijven dan dat het makkelijk is om iemand te vinden die alles aanhoort op het moment dat je er behoefte aan hebt. Toch zou ik hier meer over willen weten. Toch maar even schrijven naar James Kaufman of Janel Sexton om een titel van een artikel, of een boek? Ik weet nog wel een frans boek, daar kom ik nog wel eens op terug.

No comments: