Monday, January 22, 2007

Helder schrijven

Schrijven is voor de meeste schrijvers het overdragen van informatie. Er is de kronkelweg waar alle aandacht gaat naar de weg, de wijze, de schoonheid en de ervaring, en er is de leerervaring en het verlichten. Ikzelf kies vooral voor de weg wijzen, informatie overdragen, terwijl de manier waarop voor mij een bijkomstigheid is, die aangenaam mag zijn, maar op de een of andere manier wil ik het denkvermogen kietelen, zoals ik ook doe met mijn kinderen.
Ik vond onderweg een cursus schrijven in het Engels. Deze cursus heeft als bedoeling paper schrijven te leren, maar er zijn bruikbare tips als je de kunst beheerst om de kennis over het ene in het andere vat te gieten, voor ieder genre. Het tipt aan de filosofie van taal en logica en er zijn wat goede opmerkingen over grammatica en een gestructureerde manier van schrijven.

No comments: