Saturday, January 13, 2007

Tijd voor zelfreflectie

Een oude vriend, moge hij goed rusten, Psycholoog en adel, zei dat de paar weken na de jaarwisseling een tijd zijn van in jezelf keren en luciede dromen. Het is een tijd van diep denken. De donkerte buiten, de kou, het werkt allemaal mee om in jezelf te keren.
Jan, als je moeder wordt, verlies je jezelf. Je bent niet kind meer maar ouder. Voor altijd verantwoordelijk voor je kind, althans zo voelt het. Bij mijn eerste kind ervaarde ik dit als een soort sterven. Na een nacht of zo werd ik echter weer wakker en leefde weer. Ik was niet meer dezelfde. Ik was een andere ik, onzeker, vol innerlijke onrust, verloren. Ik was bang mijn kind te verliezen, bang voor de verantwoordelijkheid. Het begin van het loslaten ook. Sommigen noemen dit hergeboorte, ik noem het verlies en hervinden van identiteit.

No comments: